You are here
Home > Heia > Hvordan skal Tippeligaen bli populær igjen?

Hvordan skal Tippeligaen bli populær igjen?

Tippeligasesongen sparkes i gang i kveld. Dessverre er interessen lav og forhåndsomtalen liten, og aviser og andre medier flommer ikke over av bakgrunnstoff som tidligere år. Mediene speiler til en viss grad folkets interesser, men skaper også interesse hvis de finner at det er noe de kan tjene på. Fotballen har vært plaget av dårlige resultater for klubb og landslag på herresiden, noen mindre skandaler som har blitt dårlig håndtert, samt at NFF og TV2 krangler om landslagsfotball på Zebra og salg av rettigheter til C More. Det blir få aktører igjen som må dra lasset – og de gjør for lite.

Som jeg jeg tidligere har skrevet har man ved å gi rettighetene til C more gjort fotballen mindre tilgjengelig. Man gikk samtidig bort i fra løsningen med at man solgte samme kamp mange ganger – på IP, Nett og TV slik den forrige avtalen la opp til (neppe en veldig god ide for rettighetshaverne, men fotballen ble i det minste veldig tilgjengelig). Man sitter altså igjen med fotball på stadion, på pub eller på en kanal de færreste har tilgang til. Hva kan man gjøre?

Tilgjengelig på alle enheter

Målgruppen til de reklamefinansierte kanalene konsumerer fotball på andre måter nå enn for noen år siden. Det er helt nødvendig for fotballen (og C More) at man kan se kampen på en fornuftig måte på telefon, nettbrett eller datamaskin. Helst med mulighet til å spole, se highlights når man vil og se andre relaterte program. TV2 har fått til dette bra med Sumo og TV2-appen – C more må ta ansvar for å få opp distribusjonen.

The second screen

Den sportinteresserte tilskueren sitter nå ofte med en pad eller telefon som brukes flittig når man ser fotball – både på stadion, på pub og foran TVen. Det betyr at man må legge til rette for den dialogen som skjer på twitter eller i chat, man må levere interessant statistikk, ha konkurranser (som fantasy.tippeligaen.no) og omfavne engasjementet til disse seerne. I tillegg gjør dette også at man gjerne følger med på flere kamper på en gang.

Magasinstoff og utenomsnakk

Før sesongen burde TV-kanaler, TV-bokser (Apple TV, Altiboks, Getboks, Sumo, Viaplay osv), avis-TVkanaler og websider levert bakgrunnsreportasjer, tull og tøys fra lagene, analyser og diskusjoner osv. Det er ingen grunn til at ikke NFF kunne ha laget disse og kavalkader fra tidligere år selv og lagt disse ut til allmenn bruk, f.eks. i bloggposter som denne. Det samme underveis i sesongen – og igjen: Det er ikke nødt til å være rettighetsbelagte highlights, men intervjuer og reportasjer fra andre steder. På samme måte som nettavisene i dag trykker artikler fra NTB, vil i fremtiden nett-tv, boks-tv, tv on demand og hva man måtte kalle det legge ut saker fra aktører som NFF.

Tilgjengelighet og gjennomsiktighet

Matchfiksingsanklager, overgangssaker, underskudd og økonomisk rot, en leder som blir valgt uten motkandidat på Blatter-vis og et forbund som stadig vekk kløner det til på mediesiden (som i Drillosaken) skaper et inntrykk av Norsk fotball som uproffesjonell og rotete. Administrasjon og økonomistyring i klubbene virker i mange tilfeller å være inspirert mer av småguttelaget (og det er mulig at kassereren også er oppmann for Gutter 2004) enn av millionbutikken det egentlig er, uten at det til nå har fått noen konsekvenser av betydning. Mer åpenhet om hva forbundet tenker og gjør gjennom sesongen kan hjelpe på tilliten. Det kommer til å komme opp saker om pyro, disiplinærsaker, uttalelser i sosiale medier, økonomisk rot og så videre også i 2014 – da må NFF på banen og rydde opp. Et forbund som er lydhøre for hva klubbene vil (på forbundstinget var de aller fleste av sakene som gikk gjennom forbundsstyrets egne. Litt som i Borettslaget mitt), og klare på hva de krever av klubbene og hva konsekvensene er om de ikke følger reglene, vil tilliten til Norsk fotball kunne øke.

Jeg gleder meg til å se om Deila kan gjenskape mønsteret selv om mannskapet er byttet, om RBK kan utnytte sin økonomiske muskel og vinne igjen, eller blir de utspilt av Bodø-Glimt som spiller slik RBK ønsker å spille. Vil ny trener i Brann gjøre underverker, eller imploderer det i Bergen slik det pleier? Start har omtrent samme lag som i fjor og bør kunne hevde seg – men har kanskje ikke bredden som skal til? Viking har (som vanlig) noe spennende på gang. Mange kan vinne, og alle kan slå alle – men konkurransen med andre gjøremål og gullrekka fredager, PL og La Liga i helgen og Champions League-innspurt blir tøff. Fotballen må strekke seg etter supporterne på andre måter enn i dag for å hekte folket slik at de igjen vil engasjere seg!

11 thoughts on “Hvordan skal Tippeligaen bli populær igjen?

  1. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

  2. Bra artikkel. Hovedårsaken til norsk fotball sin nedgang kan nok være konkurransen mot engelsk og annen internasjonal fotball. Det er de som får spalteplass i avisen og på tv-kanaler.

  3. Hei

    Norsk klubbfotball sliter mer enn noen gang, ikke minst økonomisk. Dessverre er det en skjevfordeling som alle klubbene må ta grep rundt. Det koster ca 1000 kr for en familie på 4 å gå på en Tippeliga-kamp, samtidig tjener en Tippeliga-spiller alt for mye penger, de best betalte mer enn en million kroner.

    http://www.vargas12.com/2014/molde-vinner-tippeligaen-2014/

    Da skal klubben selge mange vaffler i kiosken for å få regnestykke til å gå opp.

    Lønningene MÅ ned, og nivået ute på banen betydelig opp. Norsk toppfotball har sovet i timen alt for lenge, det satset lite på tekniske ferdigheter, hurtighet og gjennombruddsfotball.

    Så lenge Nils Johan Semb sitter med ansvaret, kommer ikke nivået videre heller.

    Forøvrig er det Molde som vinner Tippeligaen i år.

    Takk for meg!

    Vargas

  4. Gode poenger om priser på stadion Vargas. Heldigvis har enkelte klubber som LSK og Odd satt ned prisen på sesongkort i år. Mange tilskuere på stadion genererer interesse, inntekter (salg av vafler) og gjør det mer morsomt å spille og se kamper i tippeligaen. Prisen burde da egentlig være så lav at det ble utsolgt hver gang – så får man heller skru opp prisen til A-oppgjør slik de gjør i f.eks. England. Man C-Man U på en lørdag koster mer enn Man C – Norwich på en onsdag.

    Molde blir nok sterke. Jeg ville satt pengene mine på RBK, men det kommer jo mye an på hva klubbene selger og kjøper av spillere i løpet av sesongen.

  5. Slutt å mas om høye billettpriser, i Europa koster det mer for å komme inn på kamp og de tjener mindre. Problemet til norsk fotball er rett og slett at vi er for få her i landet. Det blir for få på kampene og for få til å kjøpe tv kamper. Kort sagt det er ikke liv laga for å holde serien på dette nivået. Det skal litt mer til enn buljong&pølse salg for å drifte en storklubb…

  6. Mange fine tanker hva gjelder billettpriser og for meg handler det om at folk må komme seg ut på arenaene.Jeg mener vi blir overøst med kamper på TV; Fredag-lørdag-søndag og mandagskamper! Jeg mister oversikten med hensyn til tabellplassering og dermed forsvinner den helhetlige spenningen. Hvem gidder å sette seg foran TV på søndag når toppkampene er vist fredag og lørdag? Gå tilbake til søndagsrunde med 1 forskjøvet kamp på TV slik at folk kan rekke å få med seg både toppkampen på ruta og sitt favorittlag på arenaen!! Da er resten av helgen fri til andre familiære sysler og alle er blide og fornøyde!

  7. Billettprisene må stå i stil til prestasjonene.

    Når prisene for en billett på langsiden på en Tippeliga-arena koster mer enn en kamp i Premier League, så må det begynne å ringe noen bjeller et sted.Hos West-Ham i London koster en billett £42, på Lerkendal er det 500 kroner.

    Vargas

  8. Tippeligaen har rett og slett for lavt nivå sammenlignet med de andre store europeiske seriene. Da blir det for dumt å kreve 500,- for en billett, eller 300,- mnd for Cmore.

    MEN…. om man virkelig har lyst til å få flere på kamp, burde man selge øl på stadion med evt. pauseunderholdning. For å få folk til å abonnere på norsk fotball via betalingskanaler er et tips å sende det i 3D slik som SKY gjør i england. Dere som ikke har sett fotball på tv i 3D enda, gled dere!

  9. Du mener viaplay skal ta ansvar for å hause opp dette? Etter at cmore kuppet rettighetene, har ikke viasat noen mulighet for å distribuere dette. Vi får ikke lov og distribuere cmore kanaler. Så hvorfor i alle dager skulle vi da ha hauset dette opp for konkurrentene? Om tippeligaen ble tilgjenglig for alle hadde det vært noe annet. Når de solgte rettighetene til cmore får egentlige cmore ta dette ansvaret selv

  10. Geir Henrik: Enig i at man ikke kan forvente at Viasat viser noe annet enn sitt eget innhold, og at de bare promoterer eget innhold. Viaplay skulle nok ikke vært med i den oppramsingen. Det kunne kanskje vært interessant for Viaplay å ha tilgang til klubbpresentasjoner og presseklipp produsert for allmen benyttelse av f.eks. NFF/NTF hvis de(dere?) skulle lage noe rundt en norsk klubb i Champions League eller kvalifiseringen til denne, men uansett enig med deg at dette nok hadde vært mest interessant for nettaviser, blogger og de som faktisk satt på rettigheter til norsk fotball.

  11. Gjør som i England. La det gå en kamp på TV, helst på NRK. Resten må du faktisk på stadion for å få se. Legg også alle kamper i helgen, slik at det faktisk går ann å reise på bortekamper i dette langstrakte landet. Etter at TV2 fikk rettighetene tilbake i tia, så blei norsk fotball ødelagt. Ødelagt i den forstand at folk ikke lengre gikk på kamp, de så det på TV hjemme. Det var billigere, og mer komfortabelt. Sånn sett gjør C-More en god jobb i å gjøre fotballen “utilgjengelig”. Skal du få med deg matchen, så gå på kamp!

Leave a Reply

Top